Dinsdag, 22 november 2016

Succesvolle samenwerking in ijsbergsla

Een groot deel van de ijsbergsla die in Nederland geteeld wordt, komt niet als krop in de supermarkt, maar wordt verder verwerkt. Zo komt de sla, voorgesneden en wel, terecht in kleine zakjes in de supermarkt of op de hamburgers van fastfoodketens. Een van de bedrijven die verwerkte groenten levert aan supermarkten en de convenience markt, is Heemskerk uit Rijnsburg. Voor hun ijsbergsla werken ze in de zomer exclusief samen met Paterbroersen BV. Dave Smit van Paterbroersen BV en Jogchem van Daalen van Heemskerk vertellen over hun samenwerking.
Het Nunhems ijsbergslaras Elsol.
Betrouwbare rassen
In het Noord-Hollandse Waarland ligt het telersbedrijf Paterbroersen BV. Voor de 170 hectare ijsbergsla die ze hebben staan, gebruiken ze de vier Nunhems-rassen Templin, Elsol, Skindel en Rockin. Dave Smit vertelt: “Voor ons is het belangrijk dat ijsbergsla snel te oogsten is, een korte pit heeft en aan het eind van het seizoen sterk is tegen roodverkleuring. Ook willen we graag rassen met een lang oogsttraject, zodat de oogst goed te plannen is.”

Teeltplan
Dave Smit: “Om onze risico’s te spreiden, kiezen we altijd voor meerdere rassen. We draaien regelmatig proeven met nieuwe Nunhems-rassen. Als die voordelen hebben ten opzichte van de rassen die we al hebben staan, passen we ze in in het teeltplan dat we elk jaar maken voor het nieuwe seizoen. Aanvankelijk in kleine hoeveelheden, maar als we positieve opmerkingen krijgen van Heemskerk, schakelen we langzaam over. Hun feedback is voor ons erg belangrijk.
De Nunhems-rassen hebben het goed gedaan dit jaar. Het vroege ras Rockin sprong er echt uit bij ons. Dat is een goede aanvulling op de andere rassen, doordat de kroppen al vroeg voldoende omvang hebben. Ook de Elsol heeft het goed gedaan. Die bleef het hele seizoen een mooie bol maken.”
In het seizoen levert Paterbroersen BV dagelijks verse ijsbergsla aan Heemskerk.
Samenwerking

Paterbroersen BV en Heemskerk werken al sinds de jaren ’90 samen. Wederzijds vertrouwen en open communicatie vormen de basis van het succes. Jogchem van Daalen, Manager Inkoop bij Heemskerk, vertelt: “Bij Paterbroersen BV weten ze na al die jaren perfect wat we nodig hebben. IJsbergsla mag voor een optimale verwerking in de fabriek niet te compact zijn. Ook is roodverkleuring een belangrijk issue. Verkleurde sla ziet er niet aantrekkelijk uit, en we willen de klant niet teleurstellen. Het is ons gezamenlijke doel om daarin altijd een tevreden klant te hebben. Daarnaast is continuïteit erg belangrijk. Je wil niet dat mensen opeens een hamburger zonder sla krijgen. We weten dat we van Paterbroersen BV op aan kunnen. Daarom zijn ze in de zomer onze enige leverancier van ijsbergsla. We vertrouwen elkaar volledig.”

Snelle verwerking
In het seizoen levert Paterbroersen BV dagelijks verse ijsbergsla aan Heemskerk. Dat gebeurt binnen 24 uur na het oogsten. Bij Heemskerk werken ruim 650 medewerkers. Zij verwerken de verse groenten tot de zakjes ijsbergsla of complete maaltijdsalades die je bij diverse retailers koopt en de sla die op het broodje ligt bij diverse fastfoodketens.

In de zomer verwerken ze bij Heemskerk zo’n 150.000 kilo ijsbergsla per week. Jogchem van Daalen: “Na aankomst controleert onze kwaliteitsdienst steekproefsgewijs een aantal kroppen. Nadat de ijsbergsla is goedgekeurd en gewogen, wordt deze bij 4 graden opgeslagen in de koelcel. Afhankelijk van de bestellingen, bepalen we welke hoeveelheden per snit die dag nodig zijn. Elke klant heeft zijn eigen wensen: de een wil vrij grote, brede reepjes, en de ander heeft zijn ijsbergsla graag wat fijner. Nadat de sla gesneden is, wordt hij gewassen en gedroogd. Daarna is hij klaar om naar de inpakafdeling te gaan, waar we ook de luchtsamenstelling in het zakje aanpassen. Door koolstofdioxide toe te voegen neemt de hoeveelheid zuurstof in het zakje af. Dat zorgt ervoor dat de sla niet verkleurt en langer vers blijft. Daardoor is onze verpakte ijsbergsla hij zo’n 6 à 7 dagen houdbaar. Sla die bij ons ’s ochtends is binnengekomen, kan dus dezelfde dag al verpakt en wel naar onze eindklant gaan.”

In de zomer verwerken ze bij Heemskerk zo’n 150.000 kilo ijsbergsla per week.
Toekomst

Beide heren verwachten dat ijsbergsla steeds minder in kropvorm in de supermarkt terechtkomt. De convenience markt heeft de toekomst. Voor veel mensen is het lastig om in hun drukke leven tijd vrij te maken om uitgebreid in de keuken te staan. Daardoor groeit de behoefte aan kant-en-klare producten die toch vers en gezond zijn. Het assortiment aan voorgesneden groenten in supermarkten wordt steeds uitgebreider. Hetzelfde geldt voor het aanbod van maaltijdsalades, die een gezond en lekker alternatief vormen voor een vette hap.

Bij Heemskerk produceren ze maaltijdsalades niet alleen, maar ontwikkelen ze ze ook: “Onze productontwikkelaars komen zelf met ideeën en kijken daarbij natuurlijk ook naar trends. Zo is quinoa bijvoorbeeld in korte tijd erg hip geworden. Wij maken er dan een lekkere salade mee en presenteren onze nieuwe producten aan de klant.” Naast complete maaltijdsalades maakt Heemskerk ook minisalades met een zakje dressing erbij. “Die zijn erg geschikt voor bij de lunch. Door niet alleen groenten te eten bij het diner, maken we het voor de consument een stuk makkelijker om de aanbevolen hoeveelheid van 250 groenten per dag binnen te krijgen.”

Bayer: Science For A Better Life
Bayer is een wereldwijd opererende onderneming met kernactiviteiten in de Life Science-sectoren van de gezondheidszorg en de landbouw. Bayer wil met zijn producten en diensten de mens tot nut zijn en bijdragen tot een hogere levenskwaliteit. Tegelijkertijd creëert Bayer waarde via innovatie, groei en hoog winstpotentieel. Het concern staat voor duurzame ontwikkeling en erkent zijn rol als sociaal en ethisch verantwoordelijke ‘corporate citizen’. In het boekjaar 2015 telde Bayer ongeveer 117.000 medewerkers en bedroeg de omzet 46,3 miljard euro. De investeringen bedroegen 2,6 miljard euro en de R&D-uitgaven 4,3 miljard euro. Deze cijfers bevatten die van de hoogwaardige polymeren-business, die op 6 oktober 2015 als zelfstandige onderneming onder de naam Covestro op de beurs gebracht werd. Voor meer informatie, zie www.bayer.com.

Toekomstgerichte verklaringen
Dit persbericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten die gebaseerd zijn op huidige veronderstellingen en ramingen door de directie van Bayer. Diverse gekende en ongekende risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen leiden tot wezenlijke verschillen tussen de reële toekomstige resultaten, financiële situatie, ontwikkeling of prestaties van het bedrijf en de hierin vermelde ramingen. Deze factoren omvatten die welke besproken worden in de openbare verslagen van Bayer, die kunnen worden geraadpleegd op de Bayer website op www.bayer.com. Het bedrijf wijst iedere aansprakelijkheid af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of om deze aan te passen aan de toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen.

Landen

Landen

Zoeken